"מנוחה מבחינתי היא מוות" פרידה משארל אזנבור



בתחילת אוקטובר 2018 נקרע המיתר האחרון  בתיבת התהודה המפוארת הקרויה השנסון הצרפתי.  שארל אזנבור אחרון היוצרים והמבצעים ובעיניי המרתק שבהם  עצם את עיניו לתמיד. כמי שנולד למשפחת מהגרים ארמנית שנמלטה מרצח העם הארמני על ידי התורכים  והחביאה שכנים יהודים בתקופת השואה, הוא נהג לפתוח בשנים האחרונות את הופעותיו בשירו "Les émigrants  ". השיר זועק  את סיפורם של המהגרים שהגיעו לצרפת חסרי כל, כשהם בורחים מרעב, מרצח עם  וממלחמות. דווקא בתקופה שבה אירופה מוצפת שוב בפליטים ועוסקת בנושא ללא הרף היה חשוב לאזנבור להאיר  את חשיבותם של מהגרים כמו פבלו פיקסו ומרי קירי  המוזכרים בשיר, שתרמו את ניצוצות הגאונות שלהם לאומה הצרפתית.  
כשהיה בן 9 הכריז, לאחר ששמע את מוריס שבלייה ברדיו:  "גם אני אהיה שנסיונר". אדית פיאף הגדולה, לקחה אותו תחת חסותה ופתחה לו את הדלת לתהילה.  הוא נהג לומר: "אני רוצה לעמוד על במה בטבעיות כמו פיאף, לכתוב כמו טרנה, לעשות קריירה בינלאומית כמו שבליה".  החלום התגשם ובענק. הוא נחשב לאחד הצרפתים המפורסמים בעולם זכה באינספור תארים כמו למשל   זה שרשת CNN  העניקה לו : "מבצע הפזמונים  החשוב ביותר של המאה ה–20 "  
הוא  כתב  והלחין יותר מאלף שירים. חלקם נכתבו בעבור אחרים את חלקם ביצע בעצמו . הוא  המציא מחדש את השנסון והפליא גם בג'אז . שיריו עוסקים  בשסעים חברתיים, גזענות, צביעות ואפליה. שירו Comme Ils Disent העוסק בגבר הומו המופיע כחשפן נשי היה שיר פופולארי ראשון ואמיץ שעסק בנושא ההומוסקסואלי כפיסה של מציאות ובלי למתוח עליו ביקורת. הוא סיפר שכתב אותו למרות שהוא סטרייט:  "זה לא תפקידנו לשנות לשפוט אנשים על דרך חייהם אני אוהב שירים שאומרים משהו משמעותי על החיים ולא פוחד להסתכל לאמת בעיניים". קישור לשיר ב 2002 הזדעזע מחטיפתו ורציחתו האכזרית באפגניסטן לעין המצלמות של העיתונאי היהודי אמריקאי דניאל פרל. הוא   הקדיש לו את שירו   "החי המת""  הוא מתאר בו  את ההתעללות בפרל בשבי  : "אני שותה מים מזוהמים ואוכל – אלוהים יודע־מה, לבוש סחבות מעונה וחי ברפש, אך אני יודע מי אני, ועל מה אני מגן". 
והיו גם שירי האהבה הנפלאים ובראשם  "she" שכבש את בריטניה וארה"ב באנגלית וכמובן "לה מאמא" "לה בוהם", לה בוהם "לה קומדיאן" וגם עשרות סרטי הקולנוע בהם שיחק
מספר פעמים הוא הכריז על פרישתו מהבמה אבל לא היה מסוגל להתנתק ממנה "מנוחה מבחינתי היא מוות" נהג לומר שוב ושוב הוא  חזר  להופיע   ותיכנן  ביוני 2019 גם  להגיע לישראל. את הקונצרט הבא הוא יערוך כבר אי שם לצידם של  ז'אק ברל, אדית פיאף, ז'ורז' ברסנס, איב מונטאן ז'ורז מוסטאקי ושאר הענקים. למופע הזה בחיים לא תוכלו להשיג כרטיסים.          



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שיר חדש – טונה - אבודים בחלל - "כמו זיגי סטארדאס אני שם גז"

אמנות - האמנית הבינלאומית מאיה גורדון מנצחת בפולין את הגעגוע

כתב עת - הוֹ! – גליון חדש בעריכת דורי מנור על שירה קריאה וכתיבה – 360 עמודים של תענוג