אמנות - האמנית הבינלאומית מאיה גורדון מנצחת בפולין את הגעגוע

מאיה גורדון וזכרונות קולינרים



מאיה גורדון למרגלות ארמון התרבות של ורשה 
האמנית הבינלאומית מאיה גורדון מתגוררת כבר למעלה מ 40 שנה באמסטרדם. בשנים האחרונות היא זוכה לחיבוק חמים וכבוד רב מארץ הולדתה פולין. תערוכות שלה זוכות לשבחים, כלי התקשורת והמבקרים  מפרגנים   ושני סרטים תיעודיים אודותיה הופקו האחד בפולין והשני בארץ.


ארמון התרבות של ורשה (לשעבר על שם סטלין(
אתמול בורשה חגגו לה חבריה ועמיתיה יומולדת  70 על גג  ארמון התרבות שהעניק סטלין כמחווה לעם הפולני על השתזפותו הצייתנית תחת שמש העמים . בתקופה הקומוניסטית אגב,  הפולנים נהגו לומר שהנוף מהגג של המגדל  הוא היפה ביותר בורשה פשוט משום שזו הנקודה  היחידה בעיר  שממנה לא רואים את המגדל השנוא עצמו. אבל מאז עברו הרבה מיים בויסלה והארמון גורד השחקים מארח תערוכות, מופעי  מוסיקה ואירועי תרבות קלאסיים ואלטרנטיביים שבוודאי מסובבים את סטאלין כפורפרה בקברו . משה ותמרה, הוריהם הקומוניסטים המושבעים של מאיה ואחיה דליה ואלכס נאלצו  לעקור מפולין בשנות השישים בגלל הגל האנטישמי-קומוניסטי ששטף  את המדינה  והמשפחה היגרה  לישראל.  מאיה, הילדה הדיסלקטית והמציירת  סיימה בקושי את התיכון ומצאה את מקומה במקום בו הכי הצטיינה בצלאל . 
עוגת היומולדת עם הנשר הפולני
מאיה גורדון עם ידיד
יצירתה האמנותית  של מאיה גורדון מתכתבת , כבר עשרות  שנים עם הזכרונות, הטראומות, הנופים, הכאבים והאנשים שליוו אותה לאורך חייה. היא ציירה  את ספר הבישול הסובייטי ממנו בישלה אמה בפולין, נופי המעברה בנהריה, הברושים הירושלמים של נעוריה, רחובות תל אביב, צעדיי המחול של המשורר הנפלא וידידה הטוב חזי לסקלי  שמת מאיידס וגם ציירה  את קמטיי  פניה שלה  המעמיקים עם השנים.  יש בעבודותיה גם  יוני שלום מתפוצצות, שידה פולנית מתנפחת, רקדנים עצובים ומבט דוקר מזוית עיניה  של ילדה דיסלקטית עניה  ודחויה שאף אחד לא הבין. אתמול  היא נשפה   על הנרות שננעצו בעוגת היומולדת עליה ציירו חבריה בשוקולד  את הנשר הפולני הלאומי . בהמשך הוקרן הסרט הנפלא  "הגעגועים של מאיה גורדון"  שביימה אתי ויזלטיר וגם הושרו שירי ילדים נושנים בפולנית    שלוו בקריאות "נזדובניה" בכל פעם שנימזגה הוודקה. מאיה מספרת בסרט ששמה המלא הוא מאיה - ויקטוריה שכן היא היתה הילדה הראשונה שנולדה להוריה שנתיים אחרי ניצחון  הצבא האדום על גרמניה הנאצית שהתרחש בחודש מאי 1945.  אמש,   בגיל 70 בארמון האמנות בורשה  היא ניצחה קצת את הגעגועים. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שיר חדש – טונה - אבודים בחלל - "כמו זיגי סטארדאס אני שם גז"

כתב עת - הוֹ! – גליון חדש בעריכת דורי מנור על שירה קריאה וכתיבה – 360 עמודים של תענוג